اولین جشنواره طنز اجباری در جهان با معرفی برگزیدگان بخش های شعر و داستان مینیمال به کار خود پایان داد

در ابتدای این مراسم  عماد عاملی مجری جشنواره، تنه زنان به ویروس منحوس کرونا، تنها عامل عدم اجرای حضوری جشنواره را شیوع گسترده این بیماری عنوان کرد و گفت: خیلی دوست داشتیم شما رو در رو ببینیم ولی بخاطر این ویروس لعنتی مقدور نبود. از راه دوستون می دارم و حالمون کنار شما خوب خواهد بود.

در ادامه محمدرضا امامقلی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی قزوین به عنوان اولین سخنران و دبیرجشنواره که از عدم اجرای حضوری این جشنواره ناراحت بود، در سخنانی کوتاه گفت: ما انسان های دنبال فرصت هستیم که بتوانیم در مورد موضوعات مختلف با هم صحبت کنیم. موضوع سربازی نیز یکی از مسائلی که در زندگی تمامی خانواده ها وجود دارد. برخی با سربازی رفتن موافقند و مدافع جدی آن هستند. بعضی هم به شدت با آن مخالف و درخواست حذف آن را دارند.

وی ادامه داد: دوقطبی شدن سربازی، نیازمند وجود کسانی است که این دو جریان را به هم نزدیک کنند و برای مسائل مربوط به سربازی، راهکار مناسب ارائه دهند. برای ارائه راهکار مناسب نیازمند بیان خوشی ها و نا خوشی های سربازی هستیم و این بوسیله هنرمندان تحقق خواهد یافت. در واقع هنرمندان می توانند مباحث جدی در به زبان طنز مطرح کنند تا بتوان راهکار مناسبی توسط مسوولین امر اتخاذ شود.

این مقام مسوول افزود: البته زبان طنز ملاحظات و ویژگی هایی دارد که به اذعان داوران مطرح کشوری جشنواره طنز “از سربازی بگو”، تمامی آثارها چارچوب های استاندارد را رعایت کرده بودند و این موضوع بسیار امیدوارکننده است که گفت و گو در مورد موضوع مهم سربازی در چارچوب های لازمه آغاز شده است و توانسته مسیر عقلانیت را در برطرف کردن این دغدغه اجتماعی پیش بگیرد.

در ادامه عماد عاملی از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره طنز”از سربازی بگو” گفت و افزود: ۱۰۸ اثر  داستانی و ۴۲ اثر شعر  از سراسر کشور به  دبیرخانه جشنواره ارسال شد که جا داره از  همه  شرکت کننده تشکر ویژه داشته باشیم.

 حمزه برین معاون سپاه صاحب  الامر (عج) استان قزوین دومین سخنران این جشنواره در مورد سرباز ی گفت: نگرش به سرباز باید از دل ها چشمه بگیرد و سرچشمه این نگاه باید از ذات انسان ها باشد و اعتقاد ما این است که سربازان سرمایه  اصلی کشور هستند.

وی ادامه داد: هویت دینی و توجه قلبی به نظام جمهوری انقلاب اسلامی نقطه تمایز سربازان ایران اسلامی است. سربازان باید با ارزش های نظام شکل بگیرند تا برای آینده کشور مفید باشند.

حمزه برین به جشنواره طنز ا”ز سربازی بگو” اشاره کرد و افزود: از جمله کارهای بسیار خوبی که در حوزه هنری استان قزوین صورت گرفت؛ برگزاری این جشنواره بود تا فرصتی شود تا مسوولین مربوطه با نگاه متفاوت تری به موضوع سربازی توجه داشته باشند و زوایای خوشی و ناخوشی این دوران را با نگاه فرصتی مشاهده کنند.

فاطمه محمدبیکی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در حوزه هنری استان قزوین به موضوع اولین جشنواره طنز اجباری در جهان پرداخت و گفت: مشکلات معیشتی سربازان و معضلات دوری از خانواده دوران سخت و پرچالش جوانان است. وظیفه مجلس حمایت از سربازان است. لذا  مجلس یازدهم، افزایش سه و نیم برابری حقوق سربازان را مصوب کرد.

وی افزود: کشور نیازمند سربازی تخصصی است که بعد از پایان سربازی ازتخصص شان در حوزه مربوطه بکارگیری شود که بعد از پایان سربازی، اشتغال  آن ها تامین شده باشد.

 فاطمه محمدبیگی به موضوع طنز پرداخت و گفت:  زبان نقد بصورت طنز ریشه دیرینه در شهر قزوین  دارد. اساتید بنامی همچون عبید زاکانی و دهخدا، فرهیختگان نامی ادبیات ایران بودند که می توان ریشه  زبان طنز قزوین را در آن جست وجو کرد.

وی به جشنواره طنز از سربازی بگو اشاره کرد و افزود: نکته قابل توجه این جشنواره شرکت خانم ها در این رویداد هنری بود. این نشان دهنده آن است که دوران سربازی برادر و عدم حضورش در کنار خانواده دوران سختی بوده است. در واقع این نشان دهنده آن است که نه فقط فردسرباز بلکه خانواده آن سرباز هم درگیر موضوعات سربازی می شوند.

در اد امه مجری برنامه بیانه داوران اولین جشنواره طنز اجباری در جهان را که به شرح ذیل است قرائت کرد؛ از سربازی بگو عنوان جسورانه ای است که دوستان ما در حوزه هنری استان قزوین به عنوان تنها جشنواره اجباری جهان آن را برگزیده اند. در همان ابتدا باید به این دوستان تبریک گفت بابت این جسارت. موضوعی که حتی به صورت جدی نمی توان به راحتی درباره آن سخن گفت را به صورت طنز برگزار کردن، هنری است که تنها از رندان قزوینی برمی آید. زندانی که صدر و ذیل طنز فارسی مرهون و مدیون همت آن هاست. از مولانا عبید زاکانی تا علامه دهخدا. و تا باد چنین بادا! و اما آثار رسیده به دست هیئت داوران از این حیث که به موضوعی حساس و به نوعی مگو می پرداخت آثاری به شدت قابل تامل و درنگ بودند. تجربه ای خاص و منحصر به فرد را به زبان طنز بیان کردن آزمونی است که کمتر کسی می تواند از آن موفق بیرون بیاید. با این حال همین آثار اندک موفق نیز نشان می دهد که هیچ دری نیست که به روی طنز نویسان تا ابد بسته بماند و رندان بالاخره راهی برای رهایی از این بن بست پیدا خواهند کرد. هیئت داوران این تلاش های سخت و عاشقانه را ارج می نهد و از میان شرکت کنندگان در این مسابقه دشوار تعدادی را به عنوان برگزیده معرفی می کند و امیدوار است بازهم دوستان طنز نویس بتوانند با ظرافت و زیبایی معضلات مهم و بنیادین این سرزمین را به دیگران بشناسانند تا همگان بتوانیم دست در دست هم ایرانی آباد و دوست داشتنی تر از پیش بسازیم. هیئت داوران با سپاس ویژه از دوستان حوزه هنری قزوین و همه عزیزانی که بر ما منت نهادند و در این مسابقه شرکت کردند اسامی برگزیدگان را به شرح ذیل اعلام می دارد.

بعد از قرائت بیانیه هیات داوران توسط مجری برنامه، مهدی فرج الهی یکی از داوران این جشنواره در گفت وگوی زنده با دبیرخانه جشنواره از ظرفیت های بالای آثار ارسالی گفت و افزود: آثار خیلی خوبی برای داوری ارسال شده بود و این کار ما را برای داوری سخت کرده بود. این موضوع نشان دهنده آن بود که ظرفیت های بالای برای نوشتن طنز در کشور وجود دارد. این استقبال خوب و فاخر نشان داد که باید منتظر جشنواره طنز”از سربازی بگو دو” نیز باشیم.

بعد از فرج الهی نوبت به داود امیریان یکی دیگر از داوران جشنواره رسید که در مورد این جشنواره گفت: امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد. قزوین میتواند پایگاه طنز در کشور باشد. به این دلیل که قزوین در این حوزه بزرگانی همچون عبیدزاکانی و دهخدا را داشته است.

عماد عاملی مجری برنامه در پایان نفرات برتر جشنواره طنز از سربازی بگو را به شرح ذیل اعلام کرد؛

بخش داستان؛

نفر اول برای اثر “سربازجان” به قلم امین تویسرگانی از تهران

نفر دوم برای اثر”سرباز رایان” به قلم مهدی زارع از سمنان

نفر سوم برای اثر “زد تو گوش فرمانده” به قلم امیرحسین علینقیان از تهران

برگزیده بخش داستان: برای اثر “روز اول آموزشی” به قلم علی رمضانی از تهران

بخش شعر؛

نفر اول برای اثر “اکثر خاطرات آقایان” به قلم‌ مهدی مردانی از قزوین

نفر دوم برای اثر”این به آن” به قلم رضا احسان پور از تهران

نفر سوم برای اثر “حین خدمت چار همسر داشتن” به قلم مسعود توکلی از تهران

برگزیده بخش شعر برای اثر “پر سر و صداست سربازی” به قلم خانم صامره حبیبی از ایلام

گفتنی است داوران بخش داستان را آقایان داوود امیریان، مهدی فرج الهی و رضا ساکی و داوران بخش شعر را آقایان سید عبدالجواد موسوی، سعید بیابانکی و ناصر فیض به عهده داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *