مستند ” این خانه روشن است” اکران شد


به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قزوین، امروز مورخ ۲۴ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ اکران فیلم مستند «این خانه روشن است» به کارگردانی علیرضا دوستی در حوزه هنری استان قزوین برگزار شد.

مستند این خانه روشن است روایتی است از نوآوری اجتماعی در روضه های خانگی. محدودیت هایی که از دوره پهلوی اول تا کنون مجالس اباعبدالله حسین ( ع) را تهدید کرده است. در حالیکه در هر دوره، با به میدان آمدن مردم و رفع این تهدیدها، روضه های امام حسین به لطف صاحب مجلس اقامه گشته است.


این مستند روز چهارشنبه درسالن اصلی سینما بهمن  با حضور مسئولین، هنرمندان و مردم به اکران عمومی درآمد. پیش از آن، نمایشگاه عکس ” مجلس پرده نشینان” با موضوع  محدودیت های دوران کرونا و روضه‌های خانگی در گالری مهر حوزه هنری افتتاح شد.

نمایشگاه عکس مجلس پرده نشینان، آثار هنرمندان عکاسی است که در زمان محدودیت های دوران کرونا به عکاسی از روضه های خانگی در این شرایط پرداخته اند. ” تهمینه رحمانی ” و ” طاهره بابایی ” دو هنرمند صاحب اثر در این نمایشگاه هستند. محدودیت هایی که بر سر راه برگزاری  مجالس و روضه های خانگی است فصل مشترک این نمایشگاه با مستند ” این خانه روشن است ” است که به برپایی همزمان این دو برنامه جهت بیان روشن تر و عمیق تر این مسئله انجامید.

اکران مستند و افتتاحیه این گالری با حضور مسئولان استانی، هنرمندان و عاشقان اباعبدالله صورت گرفت. سید مهدی خضری، امام جمعه ی موقت قزوین، عباس کاظمی، معاون سیاسی استانداری، رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر، سعید انبارلویی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین، علی فرمانی، رئیس شورای شهر قزوین و … از مدعوین این برنامه بودند.

سید مهدی خضری در اکران فیلم مستند «این خانه روشن است»، اظهار کرد: برای گسترش روضه‌های خانگی حجت الاسلام والمسلمین مجید دایی دایی بسیار زحمت کشیدند و در این عرصه مثل همیشه خوش درخشیدند؛ همچنین حضور حوزه هنری در پیدایش این اثر بسیار موثر بوده و ما سپاسگزار زحمات عزیزان هستیم.

وی افزود: در زمانی که هیئت‌های بزرگ و امکانات مفصل عرصه را برای روضه‌های خانگی کوچک سخت و تنگ کرده است، اقدام بر پیدایش روضه‌های خانگی جهاد بزرگی است. در دوره‌ای که ابزار و امکانات جایگزین خادمی اهل بیت است، ترویج سبک روضه‌های خانگی که به صورت خالصانه و ساده برگزار می‌شود، کار بزرگی است.

رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر، در اکران فیلم مستند «این خانه روشن است» اظهار کرد: همه ما با روضه‌های خانگی قصه داریم علی الخصوص مردمان قزوین؛ در روزگارانی نه چندان دور روضه‌های خانگی و حسینیه‌ها در قزوین رونق عجیبی داشت. کودکی ما در پله‌های حسینی آسیدجمال گذشت، ما هر سال دیانت خود را در شفا یافته‌های حسینیه آسیدجمال می‌دیدیم و اگر سالی از تعداد شفا یافته‌ها کم می‌شد احساس خطر می‌کردیم که نکند ایمان مردم به تزلزل افتاده است.

وی عنوان کرد: روضه و حسینیه‌ها پر از اسامی است که نام شهدا را یدک می‌کشد، این مستند با همت آقای دوستی و حجت الاسلام والمسلمین مجید دایی دایی ساخته شده و من شهادت می‌دهم که حجت الاسلام و المسلمین مجید دایی دایی ۶ سال از بهترین سال‌های عمرش را صرف چنین کار زیبایی کرده است.

این مسئول تاکید کرد: حجت الاسلام والمسلمین دایی دایی به ما راهنمایی کرد که چگونه امروزه با خانه‌های کوچک بتوانیم روضه‌های خانگی را برگزار کنیم و دل‌های خود را به این محیط نزدیک‌تر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *