تشریح برنامه های حوزه هنری قزوین در هفته هنر انقلاب

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قزوین؛ محمد رضا امامقلی در نشست خبری، گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، در تقویم رسمی کشور به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نام گذاری شده است و حوزه هنری هر ساله برنامه‌های متعددی را به همین مناسبت در سطح کشور برگزار می‌کند.

وی مبنای شکل گیری حوزه هنری را ایجاد فضا و بستر برای بیان هنری مفاهیم دینی انقلابی بر شمرده افزود: تلاش آوینی برای شناخت دو جبهه حق و باطل و ترسیم درست و دقیق این دو جبهه است که او را از سایر هنرمندان زمان خود متمایز کرد.

امامقلی با بیان اینکه: هر آنچه هنر اصیل را از هنر غیراصیل متمایز می‌کند همین رسالت آگاهی بخشی است، اظهار داشت: مانیفست هنر ما براساس مسیری است که امام راحل ترسیم کردند و آوینی به نیکی در «منشور تجدید عهد هنر‌« به تبیین دقیق موضع امام پرداخته، او  هنر متعهد را مبارزه جو، عدالتخواه، ظلم ستیز و فعال در عرصه های مختلف اجتماع می دید.

این مسوول فرهنگی تصریح کرد: در اندیشه انقلابی هنرمند نمی‌تواند بدون موضع باشد، چراکه قلب هنرمند تجلی‌گر ذات اقدس الهی ست، بنابراین هنر برای هنر بی‌معنی است و طبق بیان امام خمینی (ره) تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام پابرهنگان باشد.

وی با بیان اینکه آزادگی هنرمند زمانی است که حق را بیان کند، افزود: حوزه هنری در گام دوم انقلاب و در پی تغییر و تحولاتی که داشته با رویکرد جدید وارد عرصه شده و در این راستا سندی در حوزه هنری کشور و مراکز استانی تدوین گردیده است. در این سند سیاست‌ها، راهبردها طبق منشور تجدید عهد هنر انقلاب اسلامی و گسترش کمی، ارتقاع کیفی و ارزشی به عنوان سه مؤلفه مهم مورد توجه قرار گرفته است.

امامقلی اضافه کرد: کنش‌گری انقلابی مبتنی بر هنر و زیست بوم در اولویت است.

زیست بوم به این مفهوم است که اتفاقات از پایین به بالا انجام می‌شود به طوری که مسائل در استان احصاء و به بالادست منتقل می‌شود و ما تصمیم می‌گیریم که روی کدام هنر در استان بیشتر کار کنیم.

رییس حوزه هنری استان قزوین به طرح اکران فیلم در مناطق روستایی و حاشیه‌ای استان قزوین پرداخته خاطرنشان کرد: برای این کار تجهیزات مربوطه به ارزش یک میلیارد تومان وارد استان کردیم که به صورت سیار اقدام به اکران فیلم در مناطق فاقد سینمای استان انجام شود.

امامقلی تاکید کرد: هدف ما توسعه و‌ خلق مخاطب جدید است به طوری که جامعه هدف مثل کودکان کار و‌کمپ‌های ترک اعتیاد ممکن است که توانایی بازگشت سرمایه را برای ما نداشته باشند اما هدف اصلی خلق مخاطب و آگاهی بخشی است.

وی گفت:طرح پویش اهدای کتاب به زندان مرکزی قزوین و اهدای دوهزار جلد کتاب از طرف مردم، طرح “بلیت آزادی” با هدف کمک به آزادی زندانیان شروع شده و بخشی از هزینه اکران فیلم های سینمایی برای آزادی زندانیان اختصاص می یابد.

رییس حوزه هنری استان قزوین توجه به کاهش آسیب های اجتماعی جزو اهداف این مرکز برشمرده گفت: خانواده‌های مددجویان می‌توانند به طور رایگان از کلاس‌ها و‌ سینمای حوزه هنری استفاده کنند.

وی یادآور شد: برنامه «روایت شیدایی» با همکاری موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی با اکران “خان گزیده‌ها” که از جمله مستندهای شهید آوینی در سیستان و بلوچستان است برگزار خواهد شد.

امامقلی غبارروبی از مزار شهدای روستای شهید آباد، رونمایی از کتاب سکوت به زبان مادری، اجرای جشنواره تئارستان با هدف پاسداشت مدافعان سلامت و… را بخشی از برنام های این مرکز در هفته هنر انقلاب اسلامی برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *