شناسایی نخبگان خوشنویسی در جشنواره ها

اولین جشنواره بداهه نویسی بانوان خوشنویس کشور با عنوان« مشق مادر» در رشته‌های نستعلیق و شکسته ‌نستعلیق شامل کتابت اسامی و القاب حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین آیات و اشعار با موضوع مقام زن و مادر برگزار شد.

علی اکبر پگاه اظهارداشت: بمناسبت روز مادر و تولد حضرت فاطمه زهرا(س) این رویداد هنری به کمک وزارت ارشاد و حوزه هنری و انجمن خوشنویسان برگزار شد که مورد توجه و استقبال بانوان قرار گرفت.

وی بیان کرد: تاکنون چنین گردهمایی باشکوهی با حضور بانوان خوشنویس نداشتیم و باید اذعان کرد قبل از انقلاب حتی یک نفر خوشنویس زن هم نداشتیم و امروز با افتخار بیش از ۲۰ هزار خوشنویس زن در این عرصه در سراسر کشور فعالیت می کنند که افتخار آفرین است.

پدر سیاه مشق ایران یادآورشد: این جشنواره به صورت همزمان در همه مراکز استانهای کشور به صورت حضوری برگزار شد و اوراق کتابت شده به قزوین ارسال می شود و داوران در روزهای آینده آن را قضاوت و بررسی خواهند کرد.

استاد پگاه در خصوص ویژگی های انتخاب آثار نیز تصریح کرد: توجه به صافی دست، انتخاب کلام مناسب، تمیز بودن صفحه خطاطی شده، مورد توجه داوران قرار می گیرد و ۱۵ خوشنویس برتر معرفی خواهند شد.

شناسایی هنرمندان شاخص و نابغه را هدف گذاری کرده ایم

پیش کسوت هنر خوشنویسی ایران در خصوص مهمترین اهداف برگزاری این رویداد اظهارداشت: در هنر خوشنویسی تعداد افراد هنرمند زیاد مهم نیست و هر شهر اگر چند خوشنویس شاخص داشته باشد کافی است اما داشتن نابغه و کشف افرادی که بتوانند استاد امیرخانی و عمادالکتاب و میرعماد شوند مهم است و آن را دنبال می کنیم.

وی اظهارداشت: در این رویداد هنرمندان بسیار خوبی شرکت داشتند که بسیاری دنبال اصلاح خط خود بودند و این رویکرد بیانگر صداقت، سادگی، تواضع و اشتیاق آموختن در هنرجویان است که می تواند آینده درخشانی را برای خوشنویسان جوان ترسیم کند.

این استاد خوشنویس افزود: کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند ابتدا با خودکار و قلم معمولی کار کنند و خط تحریری را یادبگیرند سپس وارد عرصه خوشنویسی با قلم شوند تا بهتر نتیجه بگیرند.

حمایت مسئولان کشور از خوشنویسان/ آثار خوشنویسی در دفاتر شخصیت های کشور نصب شود 

پگاه گفت: قزوین می تواند محور ترویج خوشنویسی کشور باشد به شرطی که مسئولان کشوری و استانی همراه انجمن باشند و از هنرمندان به صورت مالی و معنوی حمایت کنند. 

این استاد خوشنویسی یادآورشد: خوشنویسی از همه هنرها سخت ترس است و این هندسه روحانی نیاز به حامی دارد و مسئولان فرهنگی بایستی به هنرمندان پیش کسوت توجه کنند و ضمن سرکشی به زندگی آنها مراقب باشند این هنرمندان فراموش و دلسرد نشوند.

وی در خصوص راههای حمایت مالی از هنرمندان نیز اظهارداشت: پیشنهاد می کنیم وقتی میهمان خارجی و یا شخصیت کشوری به ایران و یا استان قزوین سفر می کند هدایای این افراد را از تابلوهای ارزشمند خوشنویسی انتخاب کنند و اگر به کشوری می روند از این سوغات هنری ببرند و انتظار داریم در دفاتر ریاست جمهوری، وزرا و استانداران و نمایندگان حداقل یک تابلوی خوشنویسی فاخر و اصیل ایرانی وجود داشته باشد تا ترویج این هنر شود.

پگاه بیان کرد: این رویداد نشان داد جامعه هنری ما بویژه بانوان در حال رشد و تعالی هستند اما اگر حمایت لازم صورت نگیرد و این همه خوشنویس که تربیت می کنیم محلی برای عرضه آثار خود نداشته باشند دلسرد و بی انگیزه می شوند لذا انتظار داریم دولت بستر عرضه محصولات و فروش آنها را مهیا کند.

وی در خصوص راههای شناسایی استعدادهای جوان در این رشته نیز گفت: به نظرم آموزش این رشته هنری از مقطع دبستان منطقی نیست و پیشنهاد می کنم ابتدا معلمان آموزش دیده و خوشنویس شوند زیرا اگر این گروه دست به قلم شوند دیگر غلط و نازیبا نمی نویسند و می توانند معلم خوب خط باشند و به دانش آموزان هم خوشنویسی را آموزش دهند. 

پگاه یادآورشد: این رویداد با همکاری خوب دستگاههای فرهنگی، حوزه هنری، ارشاد اسلامی و انجمن خوشنویسان و رسانه ها بخوبی برگزار شد که جای تقدیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *