روز دوشنبه آغاز داوری آثار خوشنویسی جشنواره «مشق مادر»

پایتخت خوشنویسی ایران در جشنواره بداهه نویسی «مشق مادر» روز جمعه میزبان بانوان هنرمند خوشنویسی بود که به مناسبت میلاد خجسته دخت گرامی نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) سریر قلم خود را به صدا درآوردند تا قلم هنرمندانه خود را با نگارش جملات، اشعار و آیات زیبای قرآنی با محور مادر، زن و ام ابیها تزیین کنند.

حسینیه امینی ها به عنوان زیباترین خانه تاریخی با سبک معماری ایرانی و اسلامی پذیرای ۷۰ تن از بانوان خطه قزوین بود تا احساسات و توانمندی هنری خود را با خوشنویسی بر روی کاغذ به نمایش درآورند.

اولین جشنواره بداهه نویسی بانوان خوشنویس کشور با عنوان« مشق مادر» در رشته‌های نستعلیق و شکسته ‌نستعلیق شامل کتابت اسامی و القاب حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین آیات و اشعار با موضوع مقام زن و مادر برگزار شد.

محمد رازقی دبیر اجرایی رویداد «مشق مادر» در خصوص ویژگی های این رویداد گفت: اطلاع رسانی و هماهنگی این رویداد از ۱۰ روز قبل در مراکز استانها آغاز شد و در ۳۱ مرکز آن را برگزار کردیم و دبیر خانه آن در قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شکل گرفت و هنرمندان در یک رقابت ۵ ساعته به صورت حضوری آثار خود را خلق کردند.

وی تصریح کرد: بیش از یک هزار بانوی خوشنویس در جشنواره «مشق مادر» شرکت کردند و آثارشان را بر اساس محورهایی که در فراخوان اعلام  شد تولید کردند و در این دوره هنرمندان آزادی عمل زیادی داشتند و در انتخاب نوع قلم، مرکب، رنگ آن، کاغذ و قالب های کار آزاد بودند و از سوی متولیان فقط سوژه ها شامل جملات، اشعار و احادیثی که مورد نظر بود به صورت فراخوان به هنرمندان ارائه شد.

رازقی اظهارداشت: پس از نگارش آثار ، همه خوشنویسی ها توسط حوزه های هنری مراکز استانها جمع آوری شده و روز شنبه(امروز) به دبیرخانه که در قزوین مستقر شده تحویل داده می شود و داوری نیز از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

دبیر رویداد بداهه نویسی خوشنویسی«مشق مادر» یادآورشد: پس از داوری این آثار، مراسم اختتامیه در نیمه اول بهمن ماه در قزوین برگزار و هدایای منتخبان به آنها اهدا خواهد شد.

وی بیان کرد: در این رویداد به ۱۵ هنرمند جوایز ۵ میلیون تومانی و به ۱۰۰ هنرمند جوایز ۵۰۰ هزار تومانی اهدا می شود و آثار منتخب نیز به صورت کتاب منتشر شده و در اختیار علاقامندان قرار می گیرد.

رازقی اضافه کرد: شش نفر از داوران برجسته و صاحب نام کشور که سه داور از استان قزوین هستند بررسی آثار خوشنویی را بر عهده دارند و بهترین ها برگزیده خواهند شد.

دبیر رویداد «مشق مادر» از برگزاری مطلوب این جشنواره در استان قزوین تشکر و قدردانی کرد و افزود: قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی بیش از یک دهه میزبان دوسالانه خوشنویسی است و تجربه موفقی در این عرصه دارد و بهترین مکان برای میزبانی این رویداد بود و خوشبختانه با همکاری مسئولان فرهنگی توانستیم آن را به شایستگی برگزار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *